Samspill og kommunikasjon
Representanter fra bedriftene har utarbeidet en kommunikasjonsplan som skal bidra til å nå målene for SAMMEN2030-prosjektet. Hensikten med kommunikasjonsplanen er å bidra til at vi som næring kommuniserer mest mulig enhetlig. Målet er å sikre gjennomslagskraft for rammebetingelser og rekruttering av de beste hodene. Når alle går i samme retning, styrker vi våre muligheter betydelig. Det er viktig for både BAE-næringen og samfunnet som helhet. Kommunikasjonsplanen gir noen overordnede føringer, og konkrete innspill til hvordan hver av bedriftene og organisasjonen kan bidra. Vi håper derfor at dere vil ta en grundig gjennomgang av planen og budskapsdokument for å identifisere relevante tiltak som kan implementeres i deres egne planer.
Kommunikasjonsplan
Bakgrunn
For at virksomhetene som er en del av SAMMEN2030 skal kunne jobbe mest mulig effektivt for å oppnå målene som er satt for initiativet, ble det besluttet å utarbeide en kommunikasjonsplan.
Planen er utarbeidet av:
Christian Altmann - Nye Veier
Hege Njå Bjørkmann – Norconsult
Kjell Kvarekvål – JM Norge
Helene Facchini Johansen – Caverion Norge
Audun Lågøyr – Skanska
SOLKOM v/Roger Solheim har bistått i å sammenstille planen.
Rammen for kommunikasjonsplanen
Den overordnede rammen
Kommunikasjonsplanen skal bidra til at næringen kommuniserer mest mulig enhetlig
Noen tiltak skal være felles
Ambisjon om at hver enkelt bedrift og bransjeorganisasjon jobber med tiltak innenfor planen
Mål for SAMMEN2030
Bidra til at næringen opptrer mest mulig samlet i spørsmål som angår omdømme og rammevilkår
Posisjonere BAE-næringen som fremtidsrettet, bærekraftig og verdiskapende
Bygge omdømme slik at rammevilkår og rekruttering ivaretas
Målgrupper
Egne medarbeidere (Stolthet og engasjement)
Unge som skal velge yrkesvei – særlig kvinner (Muligheter og samfunnsengasjement)
Rammesettere (Kunnskap, trygghet)
Utfordringer for næringens omdømme
Klimautfordringene – næringen står i dag for en stor del av klimagassutslippene
Bygg- og anleggsfag har lav status (men har en positiv utvikling)
Innovasjon og digitalisering – oppfatning av at bransjen er gammeldags
Kjønnsbalanse – lav kvinneandel i store deler av næringen -og seksuell trakassering
Arbeidslivskriminalitet skaper mye negativ oppmerksomhet i media og preger bildet av næringen
Mange stemmer som ikke nødvendigvis sier det samme gjør næringen utydelig
Omdømmemessige muligheter
En fersk rapport fra BI dokumenterer næringens størrelse og viktighet. Det er et godt utgangspunkt for kommunikasjonsarbeidet. I tillegg er det viktig i seg selv at organisasjoner og virksomheter gjennom SAMMEN2030 samarbeider om å finne gode løsninger på vår tids største utfordringer.
Store og toneangivende virksomheter samarbeider om å være en del av løsningen på klimakrisen
Viktig næring for landet - sysselsetting og verdiskaping
Viktig næring i dagens situasjon - motkonjunktur
Mange gode prosjekter/historier som kan formidles
Viktig næring for distriktene - til stede «over alt»
Samling om noen viktige mål kan gi større kraft
Fakta og følelser
Tallene for bransjen når det gjelder sysselsetting og verdiskaping er imponerende, og en BI-rapport fra 2019* dokumenter dette på en god måte.
Tallene i rapporten utgjør fundamentet i kommunikasjonsarbeidet, og forslag til budskap rundt dette er lagt ved denne planen
Men folk knytter seg ikke til tall – de knytter seg til følelser og verdier
Tall og fakta må suppleres med tiltak som appellerer til hjertet og følelsene hos folk
Det er derfor viktig å få frem menneskene, engasjementet, historiene og verdiene
Kommunikasjonsmål
Kommunikasjonsplanen skal bidra til:
Internt:
Å skape forståelse for at man oppnår mer ved å opptre samlet
Stolthet blant medarbeidere over å være med på å «bygge bærekraft»
Stolthet over å representere Norges største fastlandsnæring
Eksternt:
Bidra til å skape troverdighet rundt hvordan vi «bygger bærekraft»
Bidra til å gjøre det mer attraktivt å søke til utdanning innen bygg og anlegg
Synliggjøre en mangfoldig næring som er attraktiv for kvinner
Bidra til gjennomslag for bedrede rammevilkår
Effektmåling av SAMMEN2030-kommunikasjon
Vi tar utgangspunkt i det som allerede finnes av fakta, og legger til grunn følgende metoder for å måle resultater:
Generelt: Benytte oss av undersøkelser og analyser som gjennomføres i regi av bransjeorganisasjonene.
Intern stolthet: Virksomhetene bør implementere spørsmål som kan gi svar på dette når det gjennomføres medarbeiderundersøkelser.
Økt søkning til yrkesfag: Monitorere undersøkelser om bygg- og anleggsfagenes status.
Bedret kjønnsbalanse: Samle informasjon fra medlemsbedriftene om gjennomførte tiltak, og resultater.
Gjennomslag for bedrede rammevilkår: Dokumentere resultater, gjennomføre enkle undersøkelser i det politiske miljøet om holdninger og oppfatninger til næringen og foreslåtte tiltak.
Sterkere sammen
Kommunikasjonsplanen legger til grunn at alle vil tjene på at næringen fremstår mer samlet.
Det er ikke lagt opp til at alle skal gjøre mer. Hensikten med denne planen er at det som gjøres blir mer konsistent, og at alle går i samme retning. I dette arbeidet har særlig bransjeorganisasjonene en viktig rolle.
SAMMEN2030 skal bidra til å forsterke de tiltakene som allerede gjennomføres, i henhold til de ambisjonene som er fastsatt.
Tiltak per målgruppe
Tiltak – Medarbeidere
Skape engasjement hos ledelsen i virksomhetene gjennom å fortelle om hvordan SAMMEN2030 kan bidra til å forsterke kommersielle muligheter
Oppfordre virksomhetene og bransjeorganisasjonene til å implementere elementene i denne planen i sine kommunikasjonsplaner
Synliggjøre hvordan medarbeidere kan engasjeres i måloppnåelsen på områder hvor de bidrar fra før
Vurdere muligheten for å gjennomføre 8-10 regionale miniversjoner av toppleder-/kommunikasjonskonferansen, der man også kan invitere med videregående skoler
Samle relevant innhold
Utarbeide presentasjoner med overordnede budskap som kan brukes av ledelsen
Utarbeide tekster som kan publiseres på interne kanaler som intranett, nyhetsbrev etc.
Samle bilder, illustrasjoner, videoer etc., til felles bruk
Tiltak – Unge som skal velge yrkesvei
Det foregår mye bra arbeid ute i medlemsbedriftene og i organisasjonene for å rekruttere ungdom til næringen.
En enda mer samlet strategi for dette, kan bidra til å forsterke dette arbeidet. Det er imidlertid ikke ressurser i SAMMEN2030 til å løfte dette arbeidet nå.
Det er likevel viktig at denne målgruppen er med i betraktningen når tiltak overfor de øvrige målgruppene diskuteres. Det vil få betydning for budskap, bildebruk, og annet innhold som skal produseres og formidles gjennom SAMMEN2030 fremover.
Tiltak:
Informere medlemmene om at unge, og særlig kvinner, som skal velge yrkesvei er en viktig målgruppe, og oppfordre til at dette gjenspeiles i virksomhetenes kommunikasjonsplaner.
Rammesettere
Overordnet:
-
Viktig med systematisk arbeid over tid (årshjul)
-
Prioritere hvilke saker det er viktigst å jobbe med
-
Jobbe for at næringen er koordinert i de viktige sakene
-
Ha oversikt over aktuelle departement og komiteer
-
Bygge relasjoner og allianser
Tiltak:
Sørge for at medlemmene er informert om hvilke saker som til enhver tid er på agendaen, hvem man ønsker å påvirke, og hvilke budskap som er viktige.
Oppfordre medlemmene til å ta inn aktuelle saker som angår endrede rammebetingelser i sine kommunikasjonsplaner.
Sette opp og vedlikeholde en matrise med aktuelle saker og hvem som er ansvarlig for hva
Samfunnskontakt
Ambassadørkorps
Mobilisere opinionsdannere i og rundt bransjen som kan tenke seg å ha en utvidet rolle i arbeidet med å nå målene.
Kriterier:
Gjennomslag i media – kjent mediefigur
Mange følgere i sosiale medier
Politisk tyngde og gjennomslagskraft
Få medlemmene til å spille inn aktuelle ambassadører
Sørge for at ambassadørene er kjent med aktuelle saker, tiltak og budskap
Samfunnskontakt
Opinionsdannere som ikke er ambassadører, men som har innflytelse
Også opinionsdannere som ikke er påtenkt en ambassadørrolle, eller som ikke er interessert i en slik rolle, må på radaren til SAMMEN2030. Disse må gjennom egnede kanaler briefs om viktige tiltak som gjennomføres, resultater som oppnås.
Tiltak:
Bidra til at aktuelle opinionsdannere er oppdatert med relevant informasjon
Relasjon til andre/beslektede initiativ
Nettverksbygging
Det finnes andre beslektede initiativ i næringen, som feks Fair Play Bygg i Oslo og omegn. SAMMEN2030 bør bygge relasjoner til disse, og se på om det er mulig å få til felles initiativ.
Tiltak:
Kartlegge beslektede initiativ
Sørge for god toveis kommunikasjon rundt aktiviteter og budskap